X
تبلیغات
مدیریت - برنامه سالانه مجتمع انتظار کرفس

مدیریت

مدیریت آموزشگاهی

برنامه سالانه مجتمع انتظار کرفس

       امام علي(ع):وارد عمل شدن بدون برنامه ريزي علت همه ي شكست هاست .

 

برنامه سالانه ي مجتمع آموزشي انتظار كرفس          سال تحصيلي 91/90      

 مصوب شوراي آموزشگاه وشوراي معلمان

 

اكنون برآنيم با شناختي كه در سال قبل به دست آورده ايم سالي بهتر وپر بار

 

 تر را تدارك ببينيم .با مرور دانش تجربه هاي خود به تصحيح برنامه

 

هاي مجتمع پرداخته ايم وروش هاي نو مديريتي را جستجو مي كنيم .با

 

اميد به آنكه امسال را پر بارتر ازسال قبل در پيش داشته باشيم. اگر چنين

 

شود تبريكمان باد.

 

امروزه در اين دنياي در حال تغيير وپيشرفت مدارس به تغييرودگرگوني

 

نياز دارند.اين تغييربايد ابتدادرنوع مديريت ايجادشودوبه جاي روش

 

هاوبرنامه هاي گذشته نظريه ها وروش هاي نوين جايگزين شوند.

 

بهتر است مديران با انواع كار كرد ها آشنا شوند وراه به كار گيري آن ها

                                   1

را بدانند.علاوه برآن تشخيص دهنده ي خوبي باشند وكاركنان خود

 

وويژگي هاي شخصيتي واخلاقي آنان را بشناسند.

 

 

هدف اصلي مديريت مدرسه تسهيل وپيشبرد امر آموزش وياد گيري

 

است.براي رسيدن به اين مهم بايد برنامه ريزي مناسب وقابل اجرا داشته

 

باشند.

 

برنامه ريزي عبارت است ازتعيين اهداف وتدارك فعاليت هاوامكانات و

 

وسايل براي تحقق اهداف.لذا داشتن طرح وبرنامه ي كار هفتگي وماهانه

 

وسالانه از وظايف مهم مدير موفق وشايسته ي آموزشي است.

 

برنامه ها ي پيش بيني شده به قرار ذيل مي باشد:

 

الف:شوراي معلمان

 

1-    تشكيل شوراي معلمان به صورت منظم ماهانه در آموزشگاه هاي

 

   تحت پوشش.

 

2-فعال بودن همه ي اعضاي شورا درجلسات.

 

3-طرح وبررسي مشكلات آموزشي وتربيتي دانش آموزان در شورا.

 

4-طرح وارايه ي موضوعات تربيتي وآموزشي در جلسات شورا توسط دبيران.

 

5-عمل به پيشنهادات اعضا پس از بررسي هاي لازم وتصويب آنها .

 

                                                   2

6-تعيين دستور جلسه واعلام موضوعات شورا از قبل.

 

 

ب:انجمن اولياو مربيان

 

1-برگزاري جلسات انجمن به صورت مرتب وماهانه.

 

2-بررسي موضوعات آموزشي وتربيتي دانش آموزان.

 

3-استفاده از تخصص والدين در زمينه هاي مختلف .

 

4-تشكيل كلاس هاي آموزش خانواده براي والدين خصوصا مادران درآموزشگاه

 

هاي دخترانه .

 

5-برگزاري جلسات مشترك شوراي معلمان وانجمن قبل از شروع امتحانات جهت

 

آماده سازي دانش آموزان.

 

ج:برنامه هاي آموزشي

 

1-تنظيم دروس در برنامه هفتگي با رعايت توازن سنگين وسبكي درسها.

 

2-كنترل وضعيت درسي وانضباطي دانش آموزان به طور مستمر وانتقال به

 

والدين به صورت ماهانه .

 

3-برگزاري تست هاي ماهانه توسط دبيران با تهيه ي جدول زمان بندي تست ها

 

جهت  جلو گيري از تداخل تست ها.

 

4-تشويق دبيران در جهت استفاده از وسايل كمك آموزشي موجود در مجتمع

 

واستفاده از روش هاي نوين تدرس .

 

                                             3

5-بازديد ماهانه از كلاس هاي درس ومشاهده ي مستقيم دركلاس درس (نحوه ي

 

 

كلاس داري.نحوه ي تدريس وثبت فعاليت هاو....) وبازخورد نقاط قوت وضعف

 

 

روش هاي تدريس به دبيران .

 

6-بررسي مشكلات تحصيلي ورفتاري دانش آموزان وارائه راه حل توسط دبيران

 

در زنگ هاي تفريح.

 

7-برگزاري جلسات آموزش خانواده وآموزش بهداشت ومشاوره و........

 

 

8-برگزاري جلسات ارتباط والدين ودبيران قبل از امتحانات نوبت اول ودوم به

 

صورت مجمع عمومي.

 

9-شناسايي دانش آموزان مشكل دار از لحاظ وضعيت تحصيلي وتلاش در جهت

 

رفع مشكل آنان.

 

10-تشكيل جلسات مشاوره ي گروهي با دانش آموزان كلاس هاي مختلف وارائه

 

روش هاي صحيح مطالعه وبرنامه ريزي .

 

11-برگزاري جشنواره ي تجليل از دانش آموزان ممتاز درسي وتربيتي همزمان با

 

جشن انقلاب در بهمن ماه .

 

12-نصب بورد فعاليت هاي آموزشي وتربيتي در كلاس هاي درس وسالن

 

آموزشگاه ها جهت ارائه ي نكات آموزشي وتربيتي .

 

13-آمادگي جهت حضور در نمايشگاه دست سازه هاي دانش آموزي كه هر ساله

                                                 4

از سوي مقطع راهنمايي برگزار مي گردد.

 

14-تحويل كار نامه هاي دانش آموزان به والدين به جهت اطلاع كامل والدين از

 

روند آموزشي فرزندان .

 

15-برگزاري تست هاي ماهانه وارزشيابي مستمر وارائه ي گزارش به صورت

 

كارنامه ماهانه به والدين

 

16-اجراي طرح تلاش آفرين واهداي جوايز به دانش آموزاني كه رشد تحصيلي

 

وتربيتي داشته اند.

 

17-اجراي طرح معلم يار واستفاده از دانش آموزان ممتاز در جهت رشد دانش

 

آموزان ضعيف با صدور ابلاغ معلم يار وهمدرس.

 

 

18-اجراي طرح امتحان يار قبل از امتحانات نوبت اول ودوم به صورت جبراني

 

يك روز قبل از امتحانات دروس هدف.

 

 

د:برنامه هاي پرورشي وتربيتي

 

1-انجام برنامه صبحگاه به عنوان يك برنامه مفيد وموثر  درسي در تمام روزهاي

 

هفته در طول سال

 

2-استفاده از ظرفيت هاي دانش آموزان جهت بهينه سازي مراسم صبحگاه.

 

3-اجراي مراسم اصلي صبحگاه (قرائت قرآن كريم وفجر قرآني وشعار هفته ودعا

 

و ورزش صبحگاهي و.....)

 

                                                      5

4-رعايت نظم وترتيب وانضباط به عنوان يك اصل اساسي در اجراي صبحگاه .

 

 

5-ارائه يمقالات متناسب با مناسبت ها توسط دانش آموزان در برنامه ي صبحگاه .

 

6-اجراي برنامه هاي متناسب با ايام ومناسبت ها (سيزده آبان وايام محرم وايام

 

دهه ي فجر وهفته ي معلم و........)

 

 

7-توجه به موضوعات بهداشتي وحائز اهميت قرار دادن آن ها.

 

 

8-دعوت از روحاني در بعضي مناسبت هاي مذهبي .

 

 

9-اجراي مراسم جشن تكليف براي دانش آموزاني كه به سن تكليف رسيده اند.

 

 

پ:كتابخانه

 

 

1-تفكيك كتاب هاي موجود به صورت موضوعي.

 

 

2-تقويت انگيزه ي حضور در كتابخانه ورشدفرهنگ  كتابخواني .

 

 

3-اداره كردن كتابخانه توسط دانش آموزان با انتخاب مسئولين كتابخانه.

 

4-ارجاع دادن دانش آموزان به كتابخانه به صورت نوبتي ودريافت خلاصه نويسي

 

آنها با اهداي جايزه به خلاصه نويسي هاي برتر به صورت ماهانه .

 

 

5-بزرگداشت هفته ي كتاب وبرگزاري مسابقات كتابخواني .

                                               6

6-برگزاري نمايشگاه كتاب وخريد كتاب براي تقويت كتابخانه .

 

 

ت-تربيت بدني و ورزش

 

1-انجام مسابقات ورزشي بين دانش آموزان به مناسبت هاي مختلف.

 

 

2-حضور فعال معلمان در ساعات ورزش ونظارت بر انجام فعليت هاي ورزشي

 

درزنگ هاي ورزش .

 

3-اجراي ورزش صبحگاهي در روزهايي كه هوا مساعد بوده وامكان اجراي

 

مراسم صبحگاه درفضاي باز وجود داشته باشد.

 

4-حضور فعال در مسابقات ورزشي منطقه با انتخاب دانش آموزان برتر ورزشي

 

در آموزشگاه.

 

5- تهييه ي لوازم درس تربيت بدني درحد بودجه ي آموزشگاه .

 

پ-اردو ها وبازديد ها

 

1-توجه بيشتر به اردو ها با رعايت سلامتي دانش آموزان.

 

2-برنامه ريزي اردوهاي دانش آموزي با توجه به موقعيت وشرايط فصلي.

 

3-توجه به جنبه هاي مختلف علمي – تفريحي وهنري اردوهاي دانش آموزي .

 

4-درخواست گزارش از دانش آموزان در مورد مركز بازديد شده .

 

5-باز ديد از مراكز آموزشي در هفته ي معرفي مشاغل .

 

6- برنامه ريزي براي گردش علمي دانش آموزان در درس علوم تجربي .

                                                 7

ث-بهداشت فردي ورواني

 

1-كنترل بهداشت دانش آموزان به طور مستمر.

 

2-نصب نكات وتذكرات بهداشتي در محيط مدارس وكلاس ها وتعويض هفتگي

 

آن ها.

 

3-استفاده از كميته ي بهداشتي شوراي دانش آموزي به عنوان ماموران بهداشت

 

مدارس.

 

4-معاينه ي دانش آموزان توسط پزشك درمانگاه جهت تشكيل شناسنامه سلامت .

 

5-ارائه ي مسائل بهداشتي به خانواده ها با استفاده از تراكت هاي آموزشي.

 

6-آماده كردن جعبه ي كمك هاي اوليه ي آموزشگاه ها.

 

7-تشويق دانش آموزان به رعايت كامل بهداشت در محيط آموزشگاه ها ودستشويي

 

ها.

8-برگزاري جلسات آموزشي بهداشتي توسط متخصص بهداشت ودرمان .

 

ح-نماز جماعت

 

1-زيبا سازي وآماده كردن محيط نماز خانه.

 

2-برگزاري مسابقاتي پيرامون نماز .

 

3-نصب تراكت هاي تبليغاتي در مورد نماز در مكان هاي مختلف از جمله نماز

 

خانه.

 

4-اجراي نماز جماعت در تمام روز هاي هفته با نوبت بندي هفتگي كلاس ها.

 

                                                     8

5-برگزاري نماز جماعت مدارس دخترانه در مسجد جامع همزمان با نماز جماعت

 

روستا با نوبت بندي كلاس ها.

 

س-مسابقات وآزمون

 

1-اجراي مسابقات علمي وآينده سازان .

 

2-توجه بيشتر به كيفيت مسابقات نه كميت آن ها واهداي جايزه به نفرات برتر.

 

3-طراحي واجراي مسابقات بين دانش آموزان به مناسبت هاي مختلف براي دست

 

يابي به اهداف خاص مذهبي وملي.

 

4-تهيه امكانات آموزشي براي دانش آموزان متوسطه در حد توان مالي اموزشگاه

 

ها

 

ش-ارزش يابي مستمر و پاياني

 

1-رعايت اصول و قواعد سنجش در برگزاري ارزشيابي هاي مستمر و پاياني.

 

2-توجه ويژه به ارزشيابي هاي مستمر.

 

3-توجه به بودجه بندي و بارم بندي در ارزشيابي ها.

 

4-اجراي ارزشيابي پاياني مطابق برنامه  اعلامي از اداره.

 

ر-تشويق و تنبيه

 

1-رعايت اصل تشويق و تنبيه بر اساس عمل ،جنس و سن دانش آموزان

 

2-توجه به اثرات سوء افراط در تشويق و تنبيه

 

3-ايجاد هماهنگي لازم در تشويق وتنبيه بين معلمان

                                                  9

4- تلاش در جهت كم كردن فاصله بين عمل و تشويق

 

5-جلوگيري از ختم شدن همه فعاليت ها به جايزه

 

ز-ارزيابي از كار معلمان

 

1-ارزيابي از كار معلمان به صورت ماهانه

 

2-نظر سنجي از دانش آموزان به صورت كتبي در مورد معلمان و در اختيار قرار

 

 دادن نظر سنجي ها جهت رفع نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت توسط معلمان

 

3-توجه به نظر والدين در ارزيابي معلمان

 

حميدرضا اميني – مدير مجتمع انتظار كرفس                                                  شهریورماه-1390

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم بهمن 1389ساعت 4:46 بعد از ظهر  توسط حمیدرضاامینی  |